تشخیص کیفیت چرم
دانستنیها

تشخیص کیفیت چرم هنگام خرید کیف چرمی

اگر قصد خرید کیف چرم طبیعی ، کفش چرم مردانه یا زنانه ، پالتو چرمی ، دستکش و کت چرم ، کمربند چرم مردانه و …دارید جهت تشخیص کیفیت چرم ، قبل از انتخاب و خرید به نکات زیر توجه کنید :

وقتی در بازار ، بین مغازه ها و یا حتی بین فروشگاه های اینترنتی فروش کیف چرم طبیعی به دنبال مدل خاصی باشید حتما دیده اید که به عنوان مثال یک کیف چرم اداری مردانه یا کمربند چرم طبیعی یا مثلا یک مدل کیف پول چرم زنانه مشترک را با قیمت های بسیار متفاوتی توسط برندها و شرکتها به فروش میرسد .

وقتی با کارشناسان مربوطه برند یا فروشگاه صبحت میکنید هر کدام دلایل خود را می آورند که چرم ما بهتره و با کیفیت تر هستش و …

اما اگر شما تو این مورد حرفه ای باشید و به اصطلاح چرم شناس باشید با یه نگاه ساده میشه حساب کرد که مثلا یک کیف دوشی چرم زنانه حدود چه مقدار چرم داخلش استفاده شده (اصطلاحا چند پا چرم برای دوختش استفاده شده) ، حدودا چه میزان یراق آلات و خرج کار برای ساختش استفاده شده و با یه حساب سرانگشتی میتونید حساب کنید کیف مورد نظر به قیمت هستش یا نه !!! بگذریم …

از بحث اصلی زیاد دور نشیم ، میخوایم ببینیم چرم خوب چه ویژگیهایی داره و چطور میتونیم چرم با کیفیت رو از چرم ارزون تشخیص بدیم

در حالت کلی برای تبدیل پوست گاو به چرمی که بشه با اون کیف چرم و یا محصولات دیگه تولید کرد باید چرم دباغی بشه که در ایران به دو روش دباغی سنتی و صنعتی یا مدرن این کار انجام میشه ، اما این دو روش به هیچ وجه ملاکی برای خوب بودن یا بد بودن چرم نیست زیرا تا قبل از بوجود اومدن روش صنعتی و مدرنیته هم در ایران و هم در سایر کشورهای تولید کننده چرم همه از روش سنتی استفاده می کردند ، چه بسا که هنوز هم در بسیاری از کشورها هنوز از دباغی سنتی استفاده می کنند و بر این باور هستند که به روش قدیمی و سنتی چرم خیلی بهتر عمل میاد و دوام بیشتری داره … البته بعضی ها هم این فرضیه رو باور ندارند و با صادرات سالامبور چرم به کشورهایی مثل ترکیه و ایتالیا دباغی چرم رو خارج از ایران انجام میدهند . اما نکته اصلی و اساسی که باید به اون توجه بشه موادی هستش که برای دباغی از اون استفاده میشه.

در حالت کلی کیف یا سایر محصولات چرمی با کیفیت و درجه یک از ابتدای مراحل دباغی پوست چرم تا زمان رسیدن محصول به دست مشتری کنش های متفاوتی را طی می کند که در ادامه به طور مختصر به شرح آن می پردازیم.

رنگرزی چرم دباغی شده خام و رنگ نشده

از دو روش چرم خام و بی رنگ به چرم نهایی رنگ شده جهت ساخت کیف چرمی تبدیل میشه :

۱- روش گیاهی و طبیعی که هیگونه عوارض و حساسیتی برای پوست بدن انسان نداره و رنگ های بسیار شفاف تر و با کیفیت تری هستش (البته یک مقدار گرون تر میشه )

۲- روش دوم که با استفاده از رنگ صنعتی هستش که قیمت نسبتا پائین تری نسبت به رنگ طبیعی و گیاهی داره

حال با شناخت این دو روش چطور می توان چرم رنگ شده طبیعی و گیاهی رو از چرمی که به روش صنعتی رنگ شده ، تشخیص داد ؟

  • محصولات چرمی که از مواد گیاهی و سنتی در دباغی آنها استفاده شده می توانند بهتر از دباغی صنعتی و مدرن باشند بشرطی که از مواد درجه یک و عالی و کارشناسان خبره در تولید آن استفاده کنند در غیر این صورت چرم های تولید شده از طریق دباغی صنعتی بهتر هستند.

یک تکه کوچک کاغذ سفید بردارید و بر روی سطح چرم قرار دهید سپس به آرامی انگشت خود را بر روی کاغذ بگذارید و کاغذ را بر روی سطح چرم چند بار بکشید اگر رنگ چرم با کیفیت باشد کاغذ نباید رنگ چرم را به خود بگیرد و این نشان از مرغوبیت چرم و رنگ آن است .

این نکته رو هم در نظر بگیرید که هیچ شرکت و یا تولیدی چرم ، از مواد نامرغوب برای دباغی و رنگ رزی چرم خوب استفاده نمیکنه ، پس اگر رنگ نامرغوب باشه مطمئنا اون چرم هم کیفیت بالایی نخواهد داشت …
نکته  دوم:
پوست حیوانی مثل گاو که بیشرین مصرف در صنعت چرم سازی مخصوصا تولید کیف و کمربند را دارند همواره در معرض آسیب هستند به طور مثال هنگامی که گاو ها را به چراگاه میبرند هنگام عبور از بین بوته ها و درختان ، شاخه ها و تیغ ها می توانند آسیب های جدی به پوست حیوان برسانند و ضمنا آب و هوا و میزان رطوبت هوا نیز در نوع پوست حیوانات بسیار موثر خواهد بود به همین خاطر هستش که چرم گاوی مربوط به گاوهای شمال معمولا ارزانتر از چرم گاوی های مناطق دیگر است و در کشور ما بهترین پوست چرم گاوی برای استان خراسان شمالی و آذربایجان شرقی می باشد.
نکته سوم :
نکته ی دیگر نوع کشتار گاو و مرحله پوست کندن حیوان است. در کشتارگاهها از طریق دستگاههای بادکش و قصاب های خبره برای کشتار استفاده میشود.

قصاب های محلی پوست را خراب می کنند و در اصطلاح پوست کاردی و یا کاردمال میشود و امکان دارد بعضی قسمت های چرم با قطر بیشتر و بعضی قسمت ها قطر چرم کم شود که این امر موجب کاهش قیمت چرم می شود .البته این مساله را بعد از اینکه کیف ساخته میشود دیگر نمیتوان به خوبی تشخیص دارد زیرا پشت چرم معمولا با آستر و یا اشبالت پوشانده می شود که تشخیص این امر گاها برای افراد خبره هم بسیار دشوار است .
نکته آخر

 گارانتی و خدمات پس از فروش محصول چرمی
نوع و میزان ضمانت و شرایط گارانتی محصول چرمی که خرید میکنید میتواند قیمت یک محصول را بالا ببرد و یا کاهش دهد ، دلیل آن هم هزینه ای هست که به تولید کننده تحمیل میشود یعنی تولید کننده مجبور میشود از چرم خوب ، یراق آلات درجه یک ، آستر و خرج کار ممتاز در تولید کیف استفاده کند و دیگر خیالش از بابت ضمانت محصولات راحت باشد و بدون دردسر از مشکلات خدمات پس از فروش محصول فروخته شده ، فروش بیشتری داشته باشد و سود بیشتری بکند.
اصولا ارزان بودن یک محصول چرمی دلیل بر تقلبی بودن و یا بی کیفیت بودن آن نیست بلکه این امر میتواند به سبب حذف هزینه های اضافی حاصل شده باشد

راههای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی (کلیک کنید)

هزینه هایی چون برند سازی ، تبلیغات بی شمار و پر هزینه ، آگهی در بیلبوردهای شهری و … نمایندگی های مختلف در جای جای شهر ، حقوق کارمندان ، بازاریابان ، فروشنده ها و … هزینه هایی هستند که به قیمت محصول نهایی که خریدار برای خرید یک محصول پرداخت می کند می افزاید و در واقع این هزینه ها از جیب مشتری پرداخت می شود . (اندکی تفکر … )

پس این نکته را در نظر داشته باشید که همواره محصولات چرمی که خیلی گرانتر به فروش میرسد قالبا تفاوت چندانی با محصولات ارزانتر هم رده خود ندارند و شما فقط هزینه های اضافی را هنگام خرید پرداخت میکنید .

مقاله مرتبط

یک نظر درباره ی “تشخیص کیفیت چرم هنگام خرید کیف چرمی

  1. مینا گفت:

    سلام خسته نباشید مقالتون عالی بود؛
    خواستم به دوستان یه پیشنهادی بدم چون خیلی از دوستان قصد خرید کیف چرم زنانه سورنا رو دارن اما اطمینان ندارن که چرم سورنا اصله یا نه! از ترفند لمس چرم استفاده کنید کاملا متوجه میشید که کیف چرم سورنا طرح نامتوازنی داره که نشانه اصل بودن هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *