تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی
دانستنیها

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

شاید برای هر یک از ما پیش آمده باشد که هنگام خرید یک کیف چرم ، کفش و یا لباس چرمی که به گفته فروشنده آن را چرم نفیس و درجه یک چرم طبیعی معرفی می کند دچار تردید شویم که آیا این گفته صحت دارد یا خیر ، گاها بعضی فروشنده های سودجو محصولات چرم مصنوعی را با قیمت گزاف به عنوان چرم طبیعی برای فروش عرضه می کنند .

  1. اولین توصیه این است که سعی کنید چرم را از فروشگاه های چرمی معتبر خریداری کنید چون این روزها چرم های وارداتی و بی کیفیت خیلی زیاد شده اند حتی به بعضی از آنها اسانس چرم تزریق می کنند که کاملا بوی چرم را می دهند بنابراین نمی توان از روی بو، چرم طبیعی را تشخیص داد.(حتی ممکن است چرم های فوق از پوست حیوانات حرام یا حیوانات حلال، با ذبح غیراسلامی باشند)
  2. به بافت چرم نگاه کنید، گره‌ها و خطوط روی چرم اصل از الگوی منظمی پیروی نمی‌کند. این درحالی است که اگر به بافت چرم مصنوعی نگاه کنید، متوجه می‌شوید خطوط و گره‌ها ساختار منظمی دارند و در جای‌جای چرم تکرار شده‌اند.
  3. چرم اصل زیر تابش نور بگیرید. چرم طبیعی به‌صورت منظم نور را منعکس نمی‌کند. در برخی از نقاط مات و در برخی از نقاط صیقلی به‌نظر می‌رسد. چرم مصنوعی چنین خاصیتی ندارد و به صورت یکدست نور را پخش می‌کند.
  4. چرم طبیعی برخلاف (نشانه تفاوت) چرم مصنوعی که بصورت صنعتی و با مواد پلاستیکی و توسط قالب ساخته می شود، ضخامت یکدستی ندارد در بعضی قسمت‌ها نازک‌تر و در بعضی بخش‌ها ضخیم‌تر است.
  5. رویه داخلی یا پشت چرم، اصلی‌ترین فاکتور برای تشخیص چرم طبیعی است. برای مشاهده پشت چرم تلاش کنید از درزهای داخلی محصول یا کناره‌های متصل شده به زیپ‌ها، پشت‌چرم را ببینید. چنانچه هرگونه آثاری از نخ یا شبکه‌های توری به چشمتان خورد، بدانید محصول موردنظرتان چرم مصنوعی است. متقلبان هرگز نمی‌توانند بافت پرزی‌شکل پشت چرم را شبیه‌سازی کنند. بنابراین بافت پرزی پشت چرم به تنهایی کافی است تا مطمئن شوید با یک محصول چرمی اصل مواجهید.
  6. چرم طبیعی به سادگی آتش نمی گیرد ، تغییر شکل نمی‌دهد و اگر شعله را تا مرحله سوختن پوست ادامه دهید بوی وحشتناکی مانند سوختن مو می دهد. لازم به ذکر است که چرم مصنوعی چون از پلاستیک تهیه شده است، در معرض حرارت به سرعت جمع شده، تغییر شکل می‌دهد و می سوزد. (نکته! اگر می خواهید لباس های چرمی تان را با آتش آزمایش کنید، روی قسمت های داخلی این کار را انجام دهید.)
  7. یکی از مهمترین نشانه‌ها برای تشخیص چرم مرغوب و طبیعی و تفاوت آن با چرم مصنوعی حس لمس آن است. چرم طبیعی همانند یک پوست واقعی برخلاف چرم مصنوعی حسی گرم به دست منتقل می‌کند. چرم مصنوعی سرد تر و سخت تر است. چرم طبیعی که عملیات کمتری روی آن انجام شده است نرم تر از نمونه های پروسس شده است و کیفیت بالاتری دارد.

    راههای تشخیص کیفیت چرم طبیعی با کیفیت و چرم طبیعی بی کیفیت

  8. بر روی سطح محصول چرمی کمی آب بریزید ، اگر چرم مصنوعی باشد آب روی آن می ماند. ولی چرم طبیعی ظرف چند ثانیه آب را جذب می کند. زیرا چرم طبیعی به طور کامل ضد آب نیست.
  9. در آخر سعی کنید هنگام خرید محصولات چرم طبیعی از فروشنده فاکتور معتبر و کارت گارانتی دریافت کنید (کلیه محصولات چرم طبیعی باید گارانتی داشته باشند) پس اگر فروشنده در تحویل کارت گارانتی به شما ممانعت کرد از خرید آن صرف نظر کنید

تشخیس چرم طبیعی از چرم مصنوعی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *