تاریخچه صنعت چرم در ایران
دانستنیها

تاریخچه صنعت چرم در ایران

براساس یافته های تاریخی، پوست حیوانات، نخستین پوشش انسان بوده است و بشر اولیه از زمانی که پی برد میتواند از آن برای محافظت فیزیکی بدن خود در مقابل خطر از حیوانات وحشی درنده و سایر عوامل خارجی و همچنین در برابر سرما و گرما و دیگر عوامل طبیعی استفاده کند، به گونه ای با چرم سروکار داشته است.به گفته دیرینه شناسان، استفاده از پوست حیوانات به شکل چرم در ایران باستان زمین به بیش از سه هزار سال قبل باز میگردد ولی حضور چرم درافسانه های اساطیری ایران باستان بازهم قدیمی تر است به بیان شاعر نامدار پارسی گوی ایران باستان، حکیم فرزانه ابوالقاسم فردوسی طوسی، اولین انقلاب اساطیری به دست پهلوان نامی ایران باستان کاوه آهنگر در برابر ظلم و جور بر ضد پادشاه وقت ضحاک ماردوش روی داد و این مرد باستانی ستم دیده با سر نیزه کردن پیشبند چرمین آهنگری را از تن خود بدر آورد و به عنوان پرچم دادخواهی برافراشت و هم به بیان شاهنامه از آن پس ، هر کسی که به شاهی ایران زمین تاج دیهیم بر سرنهاد، همان تکه چرم پیشبند آهنگری را با نام درفش کاویانش خواندند و به عنوان نماد ملی ایران باستان با گوهر و جواهر تزئین کردند.

شکل گیری صنعت چرم در ایران

بدینسان احساسات ملی مردم ایران تا قرنها از این نشانه و پرچم سرافرازی می یابد. بعضی از معاصران که در باره داستان ضحاک و کاوه تامل کردند.داستان قیام کاوه آهنگر، یعنی تلاش ملت به منظور طرد ظلم و فساد و تباهی نابکاران جور پیشه و استقرار عدالت و حمایت از مردم زحمتکش و محروم در این منظومه مقامی خاص دارد. با پیشرفت تمدن بشری، جنبه های زیبایی، ایجاد شخصیت اجتماعی، اثرات کاربردی بر فیزیک بدنی انسان نیز به این پدیده از سا لهای دور افزوده شد، از جوامع باستانی ایران از دورترین زمان تا کنون به عنوان یکی از کهنترین تمدنهای بشری به تدریج این صنعت چرم در فرمها و اشکال گوناگون به وجود آمد و تکامل یافت. مهمترین ماده مصرفی برای تولید چرم و ساخت کفش و پوشاک از پوست خشک شده حیوانات است که پس از انجام یک سلسله عملیات دباغی و اعمال یک رشته فعل و انفعالات تولیدی به صورت چرم درآمده و آماده هرگونه کاربرد صنعتی و تجاری، از جمله کیف کفش، پوشاک و سایر لوازم و نیازمندی ها میگردد.

صنعت چرم در ایران

به دنبال افزایش جمعیت جهان، گسترش تمدن و به تبع آن چگونگی مصرف، پیشرفت تکنولوژی بل مآل ایجاد صنایع پتروشیمی و توسعه کاربرد مواد حاصله از آن نیازهای بشر و در نتیجه تقاضای بازار مصرف تولید و فرآوری چرم را تحت الشعاع قرار داده و سبب شده است که همراه با این ماده طبیعی هزاران ماده مصنوعی دیگر از جمله منسوجات و مصنوعات گوناگون و سایر مواد در قرن اخیر در تولید، ساخت چرم،کیف، کفش وپوشاک و…مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، تمایل به استفاده از ماده اولیه طبیعی پوست و چرم همواره به عنوان گرایشی ماندگار و معرف اصالت چرم در کاربرد کیف ، کفش و انواع لوازم نیازمندی بشر مطرح بوده، و وجه تمایز مهمی بین مصنوعات چرمی(کیف،کفش، پوشاک و …) با دیگر اقلام مصنوعی به شمار میرود.

مقاله مرتبط

یک نظر درباره ی “تاریخچه صنعت چرم در ایران

  1. مهسا احمدی گفت:

    در دنیای مد، چرم همیشه نشون دهنده یک سبک با ارزش و اصیل بوده. وقتی حرفش به سبک و استایل خفن می‌رسه، هیچی به پای استفاده از وسایل چرم نفیس، مثل یه کیف دستی خوشگل و با درجه یک، نمی‌رسه. تو مهمونی‌های رسمی یا قرارهای کاری، یک کیف چرم درجه یک نه تنها کاربردیه، بلکه باعث می‌شه کلی درخشش و استایل خاصی به آدم بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *